At ٨:٤٠ م, علي الالفي
At ٨:٤٠ ص, عنتر بن غلبان
At ١١:١٦ ص, 3aziz 3eni
At ٦:٠٤ م, LAMIA MAHMOUD
At ١:١٩ م, admelmasry
At ٦:٣٦ م, بيتنا القديم
فريم البلوج ممتع
وشاعري جداً
القصيدة دي...بجد بتمس وتر حساس عندنا كلنا
الممكن والمستحيل...الحلم والحقيقة...شعرة اللامعقول بين ماهو واقعي وماهو ذهني بحت
المهم من غير لغبطة...ودوشة دماغ وسفسطائية...الخ الخ الخ
انا كنت معدي بالصدفة من شارع مدونة لمياء محمود لائيت زحمة جمدة...فرحت وطلعت كل فلوسي عشان الفراخ والسمك وافتكرتها جمعية
المهم طلعت قصيدة جميلة ورقيقة لسموك
علي قد ما انا زعلان علي الفراخ والسمك
علي قد ما انا فرحان بيك وبالقصيدة
مرهفة الحس رقيقة المشاعر هذه
إبقي زورينا في بيتنا القديم
سلام
lonely
تعرف ..النهار بيزورنى كل يوم فى الليل بس.. فى الحلم بس
على الالفى
ومدوخنى انا كمان والله
شكرا لمرورك
أرسطو
لسة شوية؟
استنى شوية
كائن العزلة
انحناءة لمدة 35 ثانية
شرم
مش كدة والنبى؟
عنتر بن غلبان
وانت
سوكومونوس
لننم كثيرا , ولكن هل الحلم لن يخون؟؟؟؟؟؟؟
لمياء
لاااااااا الااااااااه الا الله
ميرسى ليكى كتير
إسراء
أممممممممم
آدم المصرى
وإيدك يارب
سمسم
طيب ومش خسارة السمك والفراخ دول
ههههههههههه
شكرا لكلكم
مدام حلو مش بتعجب الناس اوك
اولا القصيده من بحر الهزج بتفعيله مفاعيلن
يوجد كسرين من الممكن بسهوله اصلاحهم اولهم بارجوحة لو صارت ارجوح يكون الوزن سليم كذلك على جسدى سحبها فى السطر الشعرى الاسفل دون استخدام التدوير يجعل الوزن سليم
هذا بالنسبه للايقاع اللى عاجبنى ومنظبط لو بنكتب شعر مرسل
النقطه التانيه متعلقه برضه بالايقاع
على الرغم من امتلاكك جماليات اللغه يعنى اللغه عندك قويه وعندك القدره على تطويعها الا ان هذا لم يقدم لى -انا فقط-نص شعرى لان الايقاع من اول القصيده سارقك عايزه تحافظى عليه بقوه فافقد الشعر كثير من جمالياته
سطور شعريه قليله اللى شعرت انها شعر فعلا اكثر السطور اشعرتنى انى امام اهزوجه
الفكره جيده وطرح مساله الحلم من الاشياء اللى بتحمل دفقه شاعريه فى حد ذاتها كفكره لكن لم تستثمر بشكل جيد على طول القصيده
اخيرا احييك على القدره اللغويه والايقاعيه العاليه وانتظر المزيد كقارىء بيقول على شغلك حلو بذوقه المتلقى الاول
أتفق مع عوليس أن قصيدة الفصحى ما زالت تحتاج منك لبعض الجهد .. و أدعي انك افضل في العامية, لكن المستوى مبشر على اية حال .. و ليتسع صدر عوليس - ان شاء الله سيتسع - للاختلاف معه في الاتي
اولا القصيدة ليست من الهزج و ان شاعت فيها مفاعيلن
القصيدة - بالأصل - تستخدم مفاعلتن
يقول عمرو بن كلثوم في مطلع معلقته, و المعلقة من بحر الوافر
ألا هبي بصحنك فاصبحينا - و لا تبقي خمور الأندرينا
و المعروف أن بحر الوافر: مفاعلتن مفاعلتن فعولن
إلا انه بتقطيع البيت نجده كالتالي: مفاعيلن مفاعلتن فعولن - مفاعيلن مفاعيلن فعولن
و ذلك لدخول زحاف "العصب" (و هو إسكان خامس التفعيلة متى كان متحركا) على مفاعلتن لتصبح مفاعيلن
و بالعودة إلى قصيدة عيون ضيقة, نجدها تقول "فكيف ننام في أمنٍ" و تقول أيضا "و كيف نقاسم الأطفال حلمهمُ" فتكون التفعيلات كالتالي: مفاعلتن مفاعيلن و مفاعلتن مفاعيلن مفاعلتن على الترتيب .. أي أنها تستخدم التفعيلة في صورتها الأصلية "مفاعلتن" أحيانا و بعد دخول زحاف العصب عليها "مفاعيلن" في أحيان أخرى .. و لا يمكن استخدام "مفاعلتن" في الهزج ... و عليه فالقصيدة تستخدم تفعيلة مجزوء الوافر
ثانيا: بالنسبة لأرجوحة .. لا أرى فيها مشكلة ما دمنا غير محكومين بالتدوير كما أشرت أنت .. تجبرنا عيون على التوقف في نهاية بعض الأسطر - مثلا في "و كراس لكي نكتب" لابد من الوقف قبل مواصلة "بها ما يشبه الحرف" و التي نضطر فيها إلى إضافة ألف بعد الفاء حتى يستقيم الوزن
ثالثا: تقول عيون "بقايا عطره الأصلي" و هي على وزن "مفاعيلن مفاعيلن" ثم "على جسدي" و هي على وزن "مفاعلتن" ثم "و لمس أنامل خدي" و تقطيعها "مفاعلتن مفاعيلن" أي أن "على جسدي" تشكل تفعيلة كاملة بنفسها فلا يضر وضعها في أي مكان من الناحية العروضية حتى مع التدوير .. فلا بأس أن نقرأها هكذا: ويترُك لى بقايا عطره الأصلى على جَسدى ولمسَ أناملٍ خدِّى وصوتاًواصفاً قدي
لكن على أية حال, في القصيدة هنات أخرى, و ما زالت قصيدة الفصحى تحتاج منك إلى بعض الجهد .. و اظن انك كنتي بتحاولي تخرجيها في شكل قصيدة شعر حر او تفعيلة او ايا كان الاسم, لكن لسه برده شوية على الاتقان و ان كان ده لا ينفي اعجابي بالقصيدة و لا بمحاولاتك اللي عارف انها - ان شاء الله - هتثمر في يوم ما
تحياتي لعوليس اللي برجوه تاني يكون صدره اتسع للنقاش, و تحياتي ليكي
ياسيد فريكيكو من حقك الاختلاف براحتك لان الموضوع مرتبط بقواعد ثابته لعلم العروض
اولا انا بعتذر لسهوى عن ان القصيده من بحر الوافر مجزوء الوافر كما تفضلت انت بتسكين الحرف الخامس فى بعض الاحيان كزحاف مقبول -يبدو ان النثر افقدنى نوعا ما حساسية الاذن-وبالتالى ليس فى القصيده كسور شعريه على الاطلاق بالفعل يا ست عين ضيقه بعتذر للسهو وشكرا ياعم فريكيكو لحقتنى(:
At ٦:٠٦ م, الوردة السوداء
سارة
انت اللى جميلة
عوليس باشا
مين قالك ان حلو مش بتعجبنى ؟
لكن بأمانة كويس جدا انك غيرتها للفحص ده للقصيدة
مع اختلافى معاك ان الايقاع أخدنى من القصيدة
لكن ع العموم شكرااااااااا
فريكيكو
ميرسى ياباش وجهد مشكور جدا
أنا مبسوطة جدا للنقاش اللى حصل ده
ميرسى كتييييييييير
الوردة السودة
ايه ماسورة التيجان اللى اتفتحت دى
ههههههههههه
عموما شكرا ياقمر
توهة
ميرسى كتير
الحقيقة عاجبني جدا المساحه اللي اداها النص للنقاش.واعتقد ان ده شئ جديد ع البلوجات الي ماكنتش بتعطي اي مساحة لابداء اراي مش للاختلاف وده كان بسبب المجاملات الكتير اللي كانت عليها
النص بقي من نصوصك اللي فيها شغل فعلا ...مش عي مستوي الموسيقي زي ما صرح عوليس
لكن انا حاسس ان النص كان ف بدايته ونهايته اما الجزء المتوسط كان بيمثل فجوة يمكن علي مستوي الاحساس قبل ما يكون علي مستوي فنية النص ...وده يمكن الكتير اللي بيتكلم عنه ارسطو
لكن انا عايز اقولك حاجة
فليحيا بعدك الحلم.... وان لم يبقي ذاك الوجه
انا معاكى ان الامان بقى شيء صعب يتحس اوى دلوقتى
بس انا ضد اليأس مهما كانت الدنيا ضلمه وعتمه
بردوا هيطلع نهار