وأنت الثرى والسماء .. وقلبك آه أخضر .. وجزر الهوى فيك مدّ .. فكيف إذن لا أحبك أكثر ؟
الجمعة، ٢ نوفمبر ٢٠٠٧,٤:٢٠ م
الله يشهد
أيها المتوغلون فى جسدى
كمثلِ الليلِ بين بيوت قريتنا
نذير الخوف
ومثل الموت حين يلفنا صمتا
كمثلِ الموت
ومثل الرجفة الأولى
مع أنفاسِهِ الأولى وقُبلتِهِ
دمكُم بكائى
.والله يشهدُ كم بكيت

التسميات:

 
posted by عين ضيقة | Permalink |


14 Comments:


  • At ٦:٤٢ م, Blogger محمد العدوي

    حلوة

    بس مش عارف ليه انقطع حبلي معها عند كمثل الموت الثانية .. حسيت انه في حاجة ناقصة ..


    بس جميل .
    كل الود

     
  • At ١:٢٩ ص, Blogger انكسارات .. احمد البوهى

    قالت: تفّكر
    قلت : كلا..ان عقلى عاجزُ فَقَد التفكر
    قالت: تذكّر
    قلت: كلا ..لم يعد للزكرياتِ بريقها
    ..لا للتذكر..
    قالت: اتنكر ؟
    قلت : ابداً لست اهرب
    ..انما ..
    اغتالنى ذاك الشعور بذلك الموت المبكر
    ولقد سئمت من السهر
    فى ذلك الليل المرصع بالمحاق
    اضحى التفكر علقمٌ والذكريات تحطمت
    والعشق فقد الاشتياق
    -ذق -لم اذق
    فجميعهم مر المذاق
    مُنع الهوى ان يبتغينى مرةً ومداه ضاق
    وصداه فى همس يردد (قد مُنع)؟
    لا عبقرىٌ ذلك الاحساس بالموت المبكر
    والوجع

    ـــــــــــــ
    من وحى كلماتك

     
  • At ٩:٢٠ ص, Blogger الطائر الحزين

    لماذا لم تسردى وتفسرى واكتفيتى برأس الموضوع

    ابعد الله عنك الألم

     
  • At ٤:٣٧ م, Blogger بياترتس

    فهمتك ياعين
    ربطتيها صح
    برافو عليكى

     
  • At ٧:٤٦ م, Blogger syzef

    انا بس في البداية مستغرب من الاخ او الاخت اللي النص اوحاله نص جديد وكده يعني

    النص لم يكتمل معي حتي النهاية رغم قصره الشديد

    ايها المتوغلون في جسدي..دمكم بكائي
    الصور دي صور فنية لكن يعيبها استهلاكها


    كمثل اليل بين بيوت قريتنا
    اكثر ما اعجبني ..يمكن عشان الليل مع القرية مع واحد فلاح زي حالاتي

     
  • At ١٠:٠٤ م, Blogger عابر سبيل

    i cant understand

     
  • At ١١:١٤ م, Blogger كرانيش

    كويس


    انا دخلت اعلق عالشكل الجديد
    ياترى هتجددى كل حاجه كده؟

    ياريت على فكره

     
  • At ١٠:٣٨ م, Blogger No Fear

    السلام عليكم
    أزيك أخبارك أية؟
    الله يبارك فيكي
    بصي أنا بحب أقرأ للناس اللي بتقرا لي و تعلق عندي علشان باعتبرهم صحابي بس أنت بتكتبي حاجات صعبة قوي علي أمثالي :)
    ياريت تكتبي حاجات أسهل شكلك يجي منك
    :)
    أو مرة كده و مرة كده يعني
    سلام

     
  • At ١١:٠٥ ص, Blogger hamsaa

    عيون ضيقة ما اجمل هذه العيون التي تري ما لا يمكن لاحد رؤيتة و تري العالم من زاويا متعددة
    عيونك رائعة تري الكثير
    و لكن حماكي الله من الدموع
    توقفت امام و يشهد الله كم بكيت كم بكينا و لازلنا نبكي و لم تجف الدموع و لم نجد من يجففها و لم يرحمها احدا
    تحياتي اليكي و لمجدونتك و اسمحي لي بزيارتها دائما
    و تسعدني زيارتك
    ادعوكي لزيارتي
    همسه

     
  • At ٤:٥٧ م, Blogger اسامة يس

    جميلة ... والخاتمة اجمل ... بالكلمات ... فمأساتي التي احيا نصيبي من مآسيكم...

    لكن اشاطر محمد العدوي الراي شعرت مع كمثل الموت الثانية بانقطاع...

    دمت بكل ود..
    خالص تحياتي

     
  • At ٦:١٣ م, Blogger micheal

    كلمات قليله و لكن معبره الي أقصي درجه
    تحياتي

     
  • At ٦:٥٢ م, Blogger المريد

    جمل قصيرة ومكثفة وتحمل الألم وكذلك الألم ُ يحملها.ولكن طاقة الشعور كانت أعلى من اللغة المستخدمة في تكرار ( كمثل الموت )وكأنه الوقوف على عتبات اللغة كنت أود أن اقتحم النص أكثر ولكن أوقفني التكرار .
    استمتعت .للأمام وللأحلام دائماً

     
  • At ٨:٥٥ م, Blogger عين ضيقة

    محمد العدوى
    هنوصل الحبل المرة الجاية ان شاء الله
    وزيك كل الود

    انكسارات
    حلو
    ولى الفضل
    ههههههههههههه
    ماتنساش لما تنشرها فى احد دواوينك تقول انى سببها
    ههههههههههههه

    الطائر الحزين
    هو ده الموضوع
    يارب وانت

    بياترتس
    تلميذتك ياقمر

    سيزيف
    سيبك انت
    منورنى وبس

    همس القلب
    مش عارفة ده ذنب مين؟

    كرانيش
    خليكى ف حالك الله يخليكى
    العبى بعيد
    ههههههههههه

    لا خوف
    وجودك كفاية ياسيدى
    وياريت كل مرة تقدر تفمهنى

    همسة
    شكرا جدا

    أسامة
    مرور أسعدنى

    مايكل
    شكرا ياكبير

    المريد
    وانا كمان كنت أود والله
    ياريت يحصل فى المرات الجاية
    ادعيلى انت بس


    شكرا لكلكم

     
  • At ٢:١٨ م, Blogger Mony The Angel

    والله يشهدُ كم بكيت

    wallaho yashhad kam assarat fy hazehe al3ebara